Laatste 2 dagen

Eigenlijk hadden we zin in iets anders dan alleen maar vroeg opstaan en tempels. Uitslapen dus! Maar als echte Nederlanders ga je dan toch naar het ontbijtbuffet, dus het uitslapen nam geen epische vormen aan.
We hebben beide dagen een tuktuk geregeld om ons naar wat meer afgelegen plekken te brengen. De eerste dag gingen we eerst naar het landmine museum. Onderweg wees onze chauffeur nog andere bezienswaardigheden aan en hij vond het maar gek dat we niet eerst naar de tempels wilden!
Het landmijnmuseum zelf is erg klein en eigenlijk niet de moeite waard om er heen te gaan zonder iets anders in de buurt te bezoeken. Los van de ontmantelde mijnen heeft het museum een interessante achtergrond. Het museum is opgericht door een voormalig kindsoldaat van de Kmer Rouge. Zelf heeft hij tijdens de oorlog duizenden mijnen neergelegd en hij ziet nog dagelijks de gevolgen daarvan. Daarom is hij zelf begonnen met mijnen op te ruimen, waardoor dus het museum ontstaan is, en heeft hij een stichting opgericht waarmee hij kinderen helpt die slachtoffer zijn geworden van landmijnen.

Op aanraden van onze tuktuk chauffeur zijn we daarna naar de The Banteay Srey Butterfly Centre gegaan. Zoals de naam al verraad worden hier een hoop vlinders gehouden, maar ook deze stichting is actief in het betrekken van de locale bevolking. Het laat lokale mensen de vlindereitjes verzorgen tot aan de popfase. Daarna worden de poppen verkocht en daarvan krijgen de verzorgers een deel.
Nadat Oscar genoeg foto’s van vlinders had gemaakt en ik aangevallen werd door een mier zijn we toch maar wat tempels gaan bekijken. Gelukkig was het weer beter dan gisteren, dus het was ook wat beter te doen.

Omdat we gisteren de meest bekende tempels hadden bezocht, gingen we deze keer naar de minder bekende. Die zijn minder of bijna niet gerestaureerd, wat deze tempels voor ons ook stiekem een stuk leuker maakte. Bomen en ander groen wat dwars door de tempels heen groeit, vervallen stukken die nooit zijn opgeruimd en een stuk minder toerisme.

De laatste dag zijn we eerst naar The Angkor Centre for Conservation of Biodiversity gegaan. Hier worden bedreigde en verlaten dieren opgevangen, verzorgd en wanneer mogelijk weer in de natuur uitgezet. Een mooi contrast met de meeste Aziatische dierentuinen waar de dieren in slechte omstandigheden verkeren. De rondleiding werd afgesloten met een presentatie, die wij beleefd afgeslagen hadden. Het was inmiddels al 2 uur ‘s middags! Meestal begint het rond half 5 te regenen en we moesten nog hiken om bij de volgende bezienswaardigheid te komen!

Kbal Spaen ligt in het Kulengebergte. Het is voor de verandering geen tempel, maar een verzameling uitgehakte hindoeïstische beelden en symbolen in een rivierbed. Vanwege het grote aantal vruchtbaarheidssymbolen wordt deze rivier ook wel de rivier van de 1000 Linga’s genoemd. Vroeger dachten ze dat deze symbolen het water vruchtbaar maakten en daarmee dus ook de landbouwgrond. Het is nogal een hike om er te komen. Op zich valt het pad wel mee, al moet je af en toe wel klimmen, maar de moeilijkheid zit ‘m vooral in dat het heet is. Met zo’n 35 graden en een luchtvochtigheidspercentage van 110% (in ieder geval onder Oscar’s oksels) was de jungle aldaar een redelijk verstikkende ervaring. Anderhalve kilometer en een uur verder waren we eindelijk waar we zijn moesten. Een tegenvaller was dat er geen locals waren die water verkochten. Bij elke andere bezienswaardigheid zijn ze er in overvloed! Op zich een mooie riviertje, beelden en uitgehakte symbolen wel aardig, maar een stuk minder indrukwekkend dan wij hadden gedacht. We besloten de rivier naar beneden te volgen waar we bij een waterval kwamen. Dit bleek een ware vlinderorgie! Overal waren vlinders aan het paren, gelukkig had de waterval op ons een verkoelende uitwerking. Uiteraard moest ik op de terugweg naar de tuktuk nog even van een rots glijden en met een verstuikte enkel naar beneden hobbelen. Gelukkig voor ons waren we op tijd weer beneden, want er kwam een gigantische regenbui aan!

Een voordeel van een tuktuk ( of een nadeel, ‘t is net hoe je het bekijkt) is dat je wat meer meekrijgt van het echte leven van de locals. Van een kijkje in de dorpjes tot het delen van de weg met koeien, het is een stuk interessanter dan per auto en nog prima te doen met wind airco.