Angkor Wat?

Om 4 uur ‘s ochtends opstaan blijft rot, gelukkig had ons hotel een meeneemontbijt klaargemaakt. Wat ons opvalt is dat gidsen altijd ruim op tijd komen. Hij zat om kwart voor 5 al in de lobby op ons te wachten.
Voordat we naar Angkor National Park konden moesten we eerst een toegangskaart kopen. We hebben maar meteen een 3-dagenkaart gekocht, want we zullen ongetwijfeld de komende dagen nog meer tempels willen bezoeken. Voor de toegangskaart moet je eerst nog even een mugshot maken. Uiteraard supercharmant met onze duffe koppen!

Om kwart over 5 waren we er dan eindelijk. Het was nog pikdonker en we waren blij dat er een zaklampfunctie op onze mobiele telefoons zaten! We zijn voor de vijver van de Angkor Wat op de zon gaan wachten. Het bleek helaas te bewolkt om de zon echt op te zien komen, maar het was wel aardig om het langzaam licht te zien worden.
2013-07-23 05.55.37

Onze gids nam ons vervolgens mee naar binnen. Zelfs om 6 uur ‘s ochtends is het hier al warm en erg benauwd! Van origine is dit een Hindoeïstische tempel, maar naar gelang de voorkeur van de regerende koning is dit verschillende keren veranderd naar het Boeddhisme. De tempel was in eerste instantie gewijd aan Vishnu, wat ook de bouwstijl en de mythologie achter de bas-reliëfen verklaart.IMG_4090
Vanwege de steile bouwstijl is er maar 1 weg naar het bovenste gedeelte van de tempel. Het uitzicht op de jungle en de bijgebouwen maakt de klim meer dan waard.
2013-07-23 07.50.36

Nu is Angkor Wat (Tempel Stad) natuurlijk niet de enige plaats die het bezoeken waard is. De volgende stop waren de tempels gelegen in Angkor Thom (Grote Stad), de toenmalige hoofdstad van de Kmer Empire. De meest centraal gelegen tempel is Bayon, een boeddhistische tempel met hindoeïstische invloeden. De tempel heeft 54 torens met elk 4 gezichten. Wanneer je door de tempel loopt is het alsof er overal naar je gekeken wordt, wat af en toe een beetje een onbehaaglijk gevoel geeft. Afhankelijk van welk verhaal je gelooft, zijn dit de gezichten van de toenmalige koning, de hindoeïstische god Brahma of van Boeddha.

Gelukkig voor Oscar gingen we daarna naar tempels waar nog niet zoveel gerestaureerd is. Als een echte ‘templemonkey’ klom hij verschillende keren op ontzettend steile tempels waar ik me toch maar niet aan waagde. Via Baphuon, wat gedeeltelijk afgebroken is door de Kmer Rouge, de overblijfselen van het koninklijk paleis en de bordessen daarvan zijn we naar de Ta Prohm tempel gelopen. De Ta Promh tempel, beter bekend als de Tomb Raider tempel, is grotendeels overwoekerd door de jungle. Het unieke samenspel tussen de natuur en de tempel heeft vaak als inspiratie en toneel gediend voor verschillende films en games. Op dit moment wordt de tempel gerestaureerd door de Archaeological Survey of India.

Nadat Oscar nog even in een boom geklommen was, gingen we op weg naar Banteay Srei.

Banteay Srei is een tempel gewijd aan de Hindugod Shiva. De naam betekent Citadel van de vrouwen. Het is gemaakt van rode zandsteen en mede dankzij deze steensoort zijn de bas-reliëfen nog goed bewaard gebleven.IMG_4665

Onderweg naar de laatste tempel die we die dag gingen bezoeken stopten we bij wat toeristenkraampjes. De mensen die hier wonen maken en verkopen palmsuiker wat ze zelf winnen uit de palmbomen die daar overal groeien. Hierbij komen geen machines te pas. De man van het huishouden klimt ‘s avonds in zo’n palmboom en maakt een snee in de mannelijke vrucht. Daaronder hangt hij een opvangbak waar het palmsap in opgevangen wordt. De volgende dag haalt hij deze opvangbakken weg en van het opgevangen sap worden verschillende producten gemaakt. Gelukkig mochten we proeven en lieten ze het hele proces aan ons zien. Nog best een leuke ‘touristtrap’!
De laatste tempel was Pre Rup. Er zijn aanwijzingen dat deze tempel voor crematies werd gebruikt, maar volgens velen was het waarschijnlijk ook het centrum van een mogelijk nieuwe hoofdstad. Helaas is daarvan niks concreets terug te vinden, dus de echte functie blijft voorlopig nog onbekend.